søndag den 15. februar 2009

Efter graviditet - Hvad gør man efter graviditet?

Efter graviditet bliver alt lige pludselig ændret. Maven er pludselig mindre, og hvad er det værste, der kan ske? Depression. Jeg ved godt, at meget af det, jeg skriver herinde er lidt plat, og det er fordi, jeg holder af den slags ting, men denne gang vil jeg gerne skrive om et lidt mere seriøst emne: nemlig, hvordan en veninde havde det efter graviditet.

Sjovt var det ikke for hende. Og det er desværre, hvad der kan ske. Der kan ske tre ting efter graviditet:

  1. Der sker intet ud over de sædvanlige - du har det helt fint, og graviditeten er blot overstået.
  2. Du får et slags boost - du bliver mere glad for livet. Barnet er ude, og de ni måneder er passé.
  3. Du får det skidt efter graviditet, og du ved ikke rigtig, hvordan det skal håndteres.
Hvad der skete for veninden efter graviditet, og hvordan hun kom over det
Der er ikke meget at sige til det, men hun fik det så dårligt, at livsglæden forsvandt helt. Manden blev også påvirket af det, for her havde hun været gravid og glad i ni lange måneder, men det tog en brat vending da lille Ulrikke poppede ud af mors mave. De kontaktede en professionel, og det var vel at mærke efter flere måneders lang kamp med sorthed. Hvorfor skulle graviditeten efterfølgende være sådan? Det havde da også en indvirkning på mig, for hun talte stort set ikke med mig mere. Men hvad skete der så? Jo - de snakkede med ham her manden, som altså havde en del erfaring med, hvad man kan gøre for at afhjælpe de følelser, kvinder desværre kan få efter graviditet, og det viste sig, at han faktisk kunne sit kram.

Graviditet er og skal blive en god oplevelse
Så efter en konsultation eller to, begyndte det hele at vende tilbage til det gode igen. Men min pointe er så, at man altså SKAL søge hjælp, hvis man efter graviditet er helt nedslået. Eller ja - gravid eller ej, så er det altså vigtigt at få hjælp af en, der har forstand på tingene. Husk det! Det er det bedste råd, man kan give i sådan en situation.

Det kan gå ned, men så er der kun en vej, og det er op!
Efter graviditet kan det gå ned ad bakke, og det sværeste er at tage skridtet og få hjælp af en med kompetencerne i orden. Det er ikke nemt, for man er meget sårbar. Jeg har prøvet den slags på egen krop, så tro mig, det er vejen frem. Jeg kan så ikke blive gravid, men mit problem var , tja, i hvert fald i samme boldgade, hvis man kan sige det sådan. Jeg vil desværre ikke afsløre mere. Vores børn er en god resurse til viden omkring emnet. Det er en side, jeg klart vil anbefale. Veninden fortalte mig, at hun også havde læst denne artikel om at have mistet. Den ramte hende hårdt.

Hvis du går og er gravid og begynder at have "dumme tanker", så skal du ikke være foruroliget. Graviditet er fantastisk - det er magisk. Hvis du forbereder dig grundigt, vil livet være fantastisk.

Ha' det pænt.